FANDOM

Ławeczka
Ławka
Ławeczka przed sklepem
Miejscowość Jeruzal
Adres
Współrzędne geograficzne
Postacie związane z obiektem Jan Japycz,
Stach Japycz,
Maciej Solejuk,
Tadeusz Hadziuk,
Patryk Pietrek
Zobacz album obiektu
Tvp-97

Stali bywalcy sklepowej ławeczki

Ławeczka (Ławeczkowicze - miejscowi myśliciele, bywalcy sklepowej ławeczki) - miejsce, gdzie Pietrek, Solejuk, Hadziuk, Jan Japycz[1] oraz Stach Japycz[2] piją alkohol (zazwyczaj wino Mamrot, wino Kozioł Mocny i piwo Tur) oraz próbują znaleźć odpowiedź na wiele nurtujących ich pytań związanych najczęściej z miejscowymi i bieżącymi wydarzeniami.

Ławka

Ławka, na której siedzą "myśliciele", znajduje się około dwa metry od ściany sklepu Krystyny Więcławskiej. W czasie remontu budynku stała po drugiej stronie rynku, w pobliżu salki parafialnej. Przed remontem była zbudowana z betonowej podstawy złączonej zniszczonymi deskami. Po renowacji Więcławski postawił nową, drewnianą, na metalowych nogach. Przed serią czwartą ławka została przemalowana z koloru brązowego na barwy unijne (niebieska z żółtymi gwiazdkami), podobnie jak cały sklep. Miejsca zajmowane na ławeczce z biegiem czasu stały się zwyczajowe. I tak pierwszy od prawej siedzi zwykle Stach Japycz, Pietrek po lewej, a pośrodku Solejuk i Hadziuk.

W odcinku 79 Wielbicielka z Warszawy Solejuk, Hadziuk i Japycz, chcąc zrobić niespodziankę Pietrkowi, przenieśli ławeczkę pod drzwi jego domu, by ten mógł wypić w ich towarzystwie nie ruszając się z domu (musiał zostać z dziećmi pod nieobecność żony).

Gościnnie na ławeczce siedzieli

07-9
S2 DVD2 (13)
S3 DVD4 (40)
44-13
56-4
6302 586330754719077 447443613 n
76-3
87-8
97-1

Cytaty o Ławeczce

Laweczka4
  • "Jak świat światem ławki na miejscu maluje się, a ta kurna do lakierni poszła?" - Solejuk
  • "A jak siedzim tu i prowadzim rozmowy, to nie jest hobby?" - Solejuk o "zajęciach na ławeczce".
  • "Jak w biznesie powiedzie się to nowo ławkę wam ufunduję, tapicerowano" - Solejuk do kolegów
  • "Z ławeczką zadzierasz ciulu niemyty?" - Solejuk do Hryćki
  • "Nasza ławeczka - można powiedzieć - ostatni bastion narodowej zgody." - Stach Japycz
  • "Urzędujący wójt jeszcze nigdy w historii na tej ławeczce nie siedział." - Stach Japycz do Lucy
  • "Zakon Rycerzy Mamrota" - ks. Piotr Kozioł o Ławeczkowiczach

Ciekawostki

15-12
16-6
  • Ławeczka, w sensie mebla, znika w odcinkach od 15 do 17, po tym, gdy w 14 odcinku uległa zniszczeniu. Są to jedyne trzy odcinki w serialu, w którym ławeczka, jako obiekt, "nie występuje". W tym czasie jej użytkownicy zmuszeni są do przesiadywania na mało wygodnej, prowizorycznej ławce pod kościołem, albo wręcz do siedzenia, czy leżenia na trawniku przed nim. Po remoncie sklepu Więcławski początkowo nie zamierza ustawić przed nim ławeczki, ale pod naciskiem "opinii publicznej", ugina się i ostatecznie odnowiona ławka powraca na swoje miejsce.
  • Ławeczka wystąpiła na 51 Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Hadziuk, Pietrek i Solejuk pojawiali się w kilku krótkich scenkach w koncercie Folkowo i Kabaretowo. Podczas festiwalu ławeczkowicze napisali piosenkę Tabun dzikich koni, którą pod koniec odśpiewał Pietrek.

Ławeczka jako bohater miniserialu

Szkolenia zawodowe

W dniach 3-12 maja 2014 r. TVP1 nadała miniserial pt. Ławeczka w Unii. Serial jest spotem promocyjnym, związanym z 10-leciem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Akcja każdego odcinka rozgrywa się w całości lub w części przy ławeczce, a głównymi bohaterami każdorazowo są Hadziuk, Pietrek i Solejuk.

Przypisy

  1. Tylko w serii I i II, ponieważ postać umiera między II a III serią serialu
  2. Od 16-tego odcinka pt. "Lokalna rewolucja"

Więcej z Fandomu

Losowa wiki