Wikia

Ranczopedia

Andrzej Więcławski

Dyskusja1
1534strony na
tej wiki
Andrzej Więcławski
S2 DVD2 (64)
Andrzej Więcławski
Miejsce zamieszkania Wilkowyje - dom Więcławskich
Stan cywilny żonaty (z Krystyną)
Zawód inżynier budowlany, biznesmen (właściciel firmy budowlano-remontowej)
Rodzina Krystyna - żona, Weronika - córka, Kao - zięć, Zosia - wnuczka, Jola - krewna żony
Zobacz album postaci
Więcławski
Marta12343Dodany przez Marta12343

Andrzej Więcławski (Grzegorz Wons) - drugoplanowa postać serialu Ranczo i filmu Ranczo Wilkowyje, biznesmen, inżynier budownictwa, właściciel firmy budowlano-remontowej. Mąż Krystyny Więcławskiej - sklepowej, ma córkę Weronikę i wnuczkę Zosię.

Więcławskiego poznajemy jako człowieka oddanego zarówno Księdzu, jak Wójtowi. Boi się sprzeciwić któremukolwiek z nich. Dopóki wójtem jest Paweł Kozioł, Więcławski wygrywa wszystkie przetargi w gminie, gdyż jest z nim w zmowie. Odkąd Lucy obejmuje urząd, pod presją z jej strony Andrzej zmienia się w uczciwego biznesmena.

Przed akcją serialuEdytuj

Więcławski studiował budownictwo, najprawdopodobniej na politechnice. Ukończył studia z tytułem inżyniera. Nie wiadomo dokładnie kiedy założył swoją firmę budowlaną i przez jak długi czas był w korupcyjnej zmowie z wójtem.

Kilka lat przed rozpoczęciem akcji serialu[1] córka Więcławskiego bardzo ciężko zachorowała, a sam Więcławski ślubował w kościele, że jeżeli córka wyzdrowieje, to on wyremontuje kapliczki w okolicy.

Seria 1Edytuj

Na zlecenie Wójta prowadzi u Lucy remont dworku za niska cenę, po to by zamontować pod dachem głośnik. Za sprawą Więcławskiego i Wójta w nocy z głośnika wydobywają się przeraźliwe dźwięki. Po nieudanej akcji budowlaniec przerywa remont. Wznawia go dopiero gdy Ksiądz podsuwa mu pomysł jak wyciągnąć pieniądze od Wójta by, dokończyć renowację dworku. W międzyczasie dowiadujemy się, że gdy jego córka ciężko chorowała, złożył przysięgę w kościele, że jeśli Weronika wyzdrowieje, odrestauruje wszystkie stare kapliczki w powiecie. Zawsze kiedy myśli, że już skończył, Ksiądz wskazuje mu kilka nowych do wyremontowania.

Seria 2Edytuj

Gdy okazuje się, że Czerepach przed odejściem z pracy zostawił w Urzędzie wielki bałagan, Więcławski na prośbę Wójta, wstawia się "niby" za byłym sekretarzem, by ten powrócił do pracy. Przeprasza Czerepacha w imieniu Wójta za wszystkie jego złośliwości względem Arka. Po wyborach jak każdy przykładny "człowiek Wójta" przynosi Koziołowi prezenty z zagranicy: szkocką whisky oraz cygara kubańskie. Gdy Wójtowa wygania ich z domu przenoszą świętowanie wygranych wyborów do Gospody. Wójt widząc zupełny brak kultury u klientów knajpy postanawia założyć placówkę kulturalną - Country Club. Zleca Więcławskiemu remont budynku. Budowlaniec zatrudnia ludzi z "pośredniaka", m.in. Pietrka, który donosi swoim kolegom o zmianach wprowadzanych do gospody. Okazuje się jednak, że plan Wójta nie wypala.

Więcławski zostaje wcielony do komisji w konkursie na nowego sekretarza gminy, którym w końcu zostaje Fabian Duda. Dostaje nowe zlecenie - remont biblioteki gminnej pod Uniwersytet Ludowy. Zatrudnia trójkę mężczyzn z "pośredniaka", którzy w końcu rezygnują z pracy po interwencji Lucy. Pietrek po przyjeździe z Londynu sam remontuje budynek. Więcławski razem z żoną postanawiają rozwieść się, by uchronić majątek rodzinny przed Fiskusem. Żona podejrzewa go jednak o romans z Wioletką, którą na jej oczach zapraszał do samochodu. Andrzej został zmuszony do złożenia przysięgi w kościele o dochowaniu wierności swojej żonie. Później okazuje się, że to Więcławska flirtuje z policjantem. Więcławski przyłapuje ich całujących się w sklepie. Tym samym małżonkowie wybaczają sobie i żyją już w zgodzie.

Seria 3Edytuj

Po tym, jak doszczętnie spłonął Country Club, i po początkowych komplikacjach Wójt podejmuje decyzję o odbudowie knajpy, Więcławski oczywiście zostaje wykonawcą zlecenia. Ma jednak problem ze znalezieniem robotników budowlanych, gdyż wszyscy najlepsi wyjechali za granicę, a ci zostali, nie przykładają się do pracy. Z "pomocą" przychodzi policjant Stasiek, który namawia czwórkę bywalców przysklepowej ławeczki do pracy "w czynie społecznym" na rzecz odbudowy restauracji.

Więcławski dowiaduje się, że jego córka Weronika jest w ciąży z Chińczykiem Kao. Postanawia wraz z żoną ukryć jakoś ciążę latorośli. Jednak z tych prób nic nie wychodzi. W ostatnim odcinku zostaje dziadkiem - ma wnuczkę.

Gdy gmina dostała zapomogę unijną w wysokości 15 mln euro na różne inwestycje, Wójt ma kłopot - z jednej strony chce na tych inwestycjach, jak zawsze, ugrać coś dla siebie, z drugiej strony zaś jest świadomy, że zlecając wszystkie prace jednemu wykonawcy - Więcławskiemu - naraża się na podejrzenia ze strony władz. Biznesmen podsuwa wójtowi pomysł, żeby założyć firmę-słup, która wygrywałaby przetargi na przemian z firmą Więcławskiego, a jej podstawionym właścicielem byłby Patryk Pietrek.

Seria 4Edytuj

W IV serii Więcławski występuje rzadko - jego rola ogranicza się do krótkich epizodów, m.in. wynagradza Pietrka za to, że zgodził się być prezesem fikcyjnej firmy budowlanej, przeżywa ślub córki Weroniki z Chińczykiem Kao Tao, a także bierze czynny udział w obronie wsi przeciwko mafii.

Seria 5Edytuj

Odkąd Paweł Kozioł stacił posadę wójta, Więcławski nie ma łatwego życia. Wszyscy, na czele z nową wójt, doskonale pamiętają jego korupcyjne układy z poprzednią władzą - niechęć Lucy doprowadza do tego, że Więcławski od początku jej kadencji nie wygrywa ani jednego przetargu. Załamany brakiem zleceń, przysiada się nawet do przysklepowej ławeczki, szukając pocieszenia przy puszce piwa - jednak gdy widzi to jego żona, robi mu awanturę.

Dostaje jedno zlecenie prywatne, od byłego wójta - choć nie ma zbytniej chęci współpracować z dawnym "wspólnikiem", godzi się na wyremontowanie budynku pod pierwszą aptekę w Wilkowyjach, pomysł biznesowy Kozioła.

Przetargi zaczyna wygrywać dopiero, gdy składa uroczystą przysięgę w kościele, że nigdy nie da łapówki. Po pierwszym wygranym przetargu z wdzięczności chce dać Lucy w prezencie kosmetyki, jednak ta stanowczo odmawia, gdyż dla niej nawet taka forma podziękowania jest rodzajem łapówki. Pani wójt każe mu w zamian zorganizować mecz koszykówki z udziałem wilkowyjskich chłopów. Więcławski z trudem namawia mężczyzn do wzięcia udziału w meczu, przekonuje ich dopiero obiecana nagroda dla zwycięzcy - skrzynka Mamrota (która zresztą była pomysłem Więcławskiego).

Seria 6Edytuj

Więcławski pomaga Lucy w zwalczaniu bezrobocia w Wilkowyjach. Przychodzi na spotkania z bezrobotnymi kobietami i próbuje pomóc. Bezrobotne zakładają spółdzielnię, w której Więcławski zostaje prezesem. Kiedy Polakowski rzuca pracę u Kozioła, Kusy obmyśla plan, gdzie zadaniem Więcławskiego jest zbudowanie nowej apteki w Wilkowyjach.

Więcławska z uwago na swój stan zdrowia chce wyjechać z mężem na urlop. Więcławski początkowo niechętnie podchodzi do pomysłu żony, lecz w końcu zgadza się jechać z żoną do Hiszpanii, lecz obmyśla plan, w który angażuje Hadziukową, aby ta przekonała Więcławską by nie zabierała go ze sobą tylko właśnie Celinę.

Seria 7Edytuj

W siódmej serii Rancza, Więcławski staje się jednym z celów prokuratury. Będąc już w prokuraturze odmawia zeznawania w sprawie Lucy, dodając że Lucy Wilska jest uczciwym człowiekiem. Po powrocie do domu zastaje puste mieszkanie. Jak się później okazuje Więcławska ukryła się u Hadziukowej z całym dobytkiem.

Ranczo WilkowyjeEdytuj

Więcławski ma problem - do urzędu gminy wkracza kontrola z Izby Obrachunkowej w osobie Czerepacha, a dawny sekretarz uwziął się, by skompromitować Wójta i żadna łapówka nie wchodzi w grę. A jak wiadomo, Więcławski miał tajny układ z Wójtem i w najgorszym razie obaj mogą trafić za kratki. Kozioł zaprowadza biznesmena do lasu i przedstawia mu swój zbrodniczy plan - zabić Czerepacha poprzez przejechanie starym polonezem. Więcławski miałby za zadanie zadzwonić do kontrolera i donieśc mu, że ukrył w lesie dokumenty obciążające zarządce gminy. Jednak ten nie chce mieć udziału w morderstwie i potajemnie donosi Księdzu o tych zamiarach. Proboszcz przybywa na miejsce i swoją obecnością udaremnia zabójczy plan, przez co Wójt wścieka się na nich obu i chce ich w zamian przejechać polonezem. Więcławski z Księdzem ledwo uciekają spod kół, a chwilę później ratują niedoszłego mordercę przed utopieniem się w bagnie.
731px-RanczoWilkowyje7
Na planie filmowym
Krzysztof BurghardtDodany przez Krzysztof Burghardt

CytatyEdytuj

  • "Kusy, gadaj gdzie betoniara, bo jak cię pieprzne, to się w kartoflach obudzisz!"
  • "O cholerka, taką w nocy zobaczyć to i zawału można dostać." - o Klaudii do wójta
  • "Takie nogi wozić autobusem to jest wykroczenie drogowe." - o Wioletce
  • Weronika:"Jestem w ciąży."
    Więcławski:"W czym?"
  • "Ja zawsze mówiłem, że pan doktor może i nie wygląda, ale mądry człowiek jest." - do Wezóła
  • "W głowie się nie mieści, żeby łapówki nie chciał. Przecież człowiek nie może tak zmienić się nagle... na niekorzyść!" - o Czerepachu (Ranczo Wilkowyje)

Cytaty o WięcławskimEdytuj

  • "Serce? Taki biznesmen to serce w banku pod pierwszy kredyt zastawia i po odbiór się nie zgłasza." - Kusy

Samochody WięcławskiegoEdytuj

  • Żuk
  • Volvo V40
  • VW Transporter
  • Toyota RAV4

CiekawostkiEdytuj

  • Znany jest numer telefonu (503 405 567) do firmy Więcławskiego, który widnieje na jego pomarańczowym Żuku.
  • Ma pistolet Colt M1911

Zobacz teżEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. wynika to z wypowiedzi Kusego, odc. Ksiądz z inicjatywą
Postacie - Ranczo
Pierwszoplanowe CzerepachHalinaKlaudiaWitebskiPolicjantWięcławskiWięcławskaWezółDyrektorkaWioletkaLodzia
Ławeczkowicze
i ich żony
Drugoplanowe WezółowaBabkaks. Robertks. MaciejDudaPolakowskibp SądeckiWeronikaJagnaKingaFrancescaMonikaMyćkoWargaczMarianekSzymekKasia
Epizodyczne DorotkaJasiekRysioMuniekZbyszekPółkotJerryMroczekBabcia LucyPaulStolarkiewiczBelgijkaZygmuntZbyszkoŁukasz BarańskiGufiZdrapekSchymallaCiotkaKaoGrażynavan der WellPręgaHryćkoWięcekWinieckiBąkIgnaczakBorczukBartkowiakKusibaToniRembikJulkaKlugeNotzekMarysiaSkinVitoKurawskiMazurPopieluchMartaBieżunWargaczowaMyćkowaZosiaMatka ZosiProfesorGumkoDzikiMatematykBiolożkaFizyczkaChemiczkaGeografkaHistorykBacułaZielińskiJędrzejGabrielskiKowalskiŁukasz (reżyser)
Postacie - Ranczo Wilkowyje
Główne LucyKusyLouisWójtKsiądzCzerepach
Drugoplanowe DudaHalinaKlaudiaPietrekSolejukSolejukowaStachMichałowaHadziukHadziukowaPolicjantWioletkaWięcławskiWięcławskaWezółWezółowaEmanuel
Epizodyczne WitebskiLodziaDyrektorkaBabkaJasioMuniekHryćkoWięcekBąk

Więcej od Wikii

Losowa wiki