Wikia

Ranczopedia

Andrzej Więcławski

Dyskusja1
1627stron na
tej wiki
Andrzej Więcławski
S2 DVD2 (64)
Andrzej Więcławski
Miejsce zamieszkania Wilkowyje - 1-2 dom Więcławskich (stary), od 3 dom Więcławskich (nowy)
Stan cywilny żonaty (z Krystyną)
Zawód inżynier budowlany, biznesmen (właściciel firmy budowlano-remontowej, od 6 także właściciel apteki)
Rodzina Krystyna - żona, Weronika - córka, Kao - zięć, Zosia - wnuczka, Jola - krewna żony
Zobacz album postaci
Więcławski

Andrzej Więcławski (Grzegorz Wons) - pierwszoplanowa postać serialu Ranczo i drugoplanowa filmu Ranczo Wilkowyje, biznesmen, inżynier budownictwa, właściciel firmy budowlano-remontowej. Mąż Krystyny Więcławskiej - sklepowej, ma córkę Weronikę i wnuczkę Zosię.

Więcławskiego poznajemy jako człowieka oddanego zarówno Księdzu, jak Wójtowi. Boi się sprzeciwić któremukolwiek z nich. Dopóki wójtem jest Paweł Kozioł, Więcławski wygrywa wszystkie przetargi w gminie, gdyż jest z nim w zmowie. Odkąd Lucy obejmuje urząd, pod presją z jej strony Andrzej zmienia się w uczciwego biznesmena.

Przed akcją serialuEdytuj

Więcławski urodził się w Radzyniu. Studiował budownictwo, najprawdopodobniej na politechnice. Ukończył studia z tytułem inżyniera. Nie wiadomo dokładnie kiedy założył swoją firmę budowlaną i przez jak długi czas był w korupcyjnej zmowie z wójtem. W Wilkowyjach pojawił się jako osoba dorosła i początkowo chciał od razu uciekać z powrotem do miasta[1].

Kilka lat przed rozpoczęciem akcji serialu[2] córka Więcławskiego bardzo ciężko zachorowała, a sam Więcławski ślubował w kościele, że jeżeli córka wyzdrowieje, to on wyremontuje kapliczki w okolicy. Zawsze kiedy myślał, że już skończył, Ksiądz wskazywał mu kilka nowych do wyremontowania - ten stan rzeczy trwał do V serii serialu, kiedy to Lucy dowiaduje się o funduszu unijnym na konserwację lokalnych pomników historii.

Seria 1Edytuj

Na zlecenie Wójta prowadzi u Lucy remont dworku za niska cenę, po to by zamontować pod dachem głośnik. Za sprawą Więcławskiego i Wójta w nocy z głośnika wydobywają się przeraźliwe dźwięki. Po nieudanej akcji budowlaniec przerywa remont. Wznawia go dopiero gdy Ksiądz podsuwa mu pomysł jak wyciągnąć pieniądze od Wójta, by dokończyć renowację dworku.

Seria 2Edytuj

Gdy okazuje się, że Czerepach przed odejściem z pracy zostawił w Urzędzie wielki bałagan, Więcławski na prośbę Wójta, wstawia się "niby" za byłym sekretarzem, by ten powrócił do pracy. Przeprasza Czerepacha w imieniu Wójta za wszystkie jego złośliwości względem Arka. Po wyborach jak każdy przykładny "człowiek Wójta" przynosi Koziołowi prezenty z zagranicy: szkocką whisky oraz cygara kubańskie. Gdy Wójtowa wygania ich z domu przenoszą świętowanie wygranych wyborów do Gospody. Wójt widząc zupełny brak kultury u klientów knajpy postanawia założyć placówkę kulturalną - Country Club. Zleca Więcławskiemu remont budynku. Budowlaniec zatrudnia ludzi z "pośredniaka", m.in. Pietrka, który donosi swoim kolegom o zmianach wprowadzanych do gospody. Okazuje się jednak, że plan Wójta nie wypala.

Więcławski razem z żoną postanawiają rozwieść się, by uchronić majątek rodzinny przed fiskusem. Żona podejrzewa go o romans z Wioletką, którą na jej oczach zaprasza do samochodu. Andrzej został zmuszony do złożenia przysięgi w kościele o dochowaniu wierności swojej żonie. Później okazuje się, że to Więcławska flirtuje, z policjantem. Więcławski przyłapuje ich całujących się w sklepie. Tym samym małżonkowie wybaczają sobie i żyją już w zgodzie.

Więcławski zostaje wcielony do komisji w konkursie na nowego sekretarza gminy, którym w końcu zostaje Fabian Duda. Dostaje nowe zlecenie - remont biblioteki gminnej pod Uniwersytet Ludowy. Zatrudnia trójkę mężczyzn z "pośredniaka", którzy w końcu rezygnują z pracy po interwencji Lucy. Pietrek po przyjeździe z Londynu sam remontuje budynek.

Seria 3Edytuj

Po tym, jak doszczętnie spłonął Country Club, i po początkowych komplikacjach Wójt podejmuje decyzję o odbudowie knajpy, Więcławski oczywiście zostaje wykonawcą zlecenia. Ma jednak problem ze znalezieniem robotników budowlanych, gdyż wszyscy najlepsi wyjechali za granicę, a ci co zostali, nie przykładają się do pracy. Z pomocą przychodzi policjant Stasiek, który namawia czwórkę bywalców przysklepowej ławeczki do pracy "w czynie społecznym" na rzecz odbudowy restauracji.

Więcławski dowiaduje się, że jego córka Weronika jest w ciąży z Chińczykiem Kao. Postanawia wraz z żoną ukryć jakoś ciążę latorośli. Jednak z tych prób nic nie wychodzi. W ostatnim odcinku zostaje dziadkiem - ma wnuczkę, Zosię.

Gdy gmina dostaje zapomogę unijną w wysokości 15 mln euro na różne inwestycje, Wójt ma kłopot - z jednej strony chce na tych inwestycjach, jak zawsze, ugrać coś dla siebie, z drugiej strony zaś jest świadomy, że zlecając wszystkie prace jednemu wykonawcy - Więcławskiemu - naraża się na podejrzenia ze strony władz. Biznesmen podsuwa wójtowi pomysł, żeby założyć firmę-słup, która wygrywałaby przetargi na przemian z firmą Więcławskiego, a jej podstawionym właścicielem byłby Patryk Pietrek.

Seria 4Edytuj

Od czwartego sezonu Więcławski występuje zauważalnie rzadziej. W tej serii jego rola ogranicza się do epizodów, m.in. wynagradza Pietrka za to, że zgodził się być prezesem fikcyjnej firmy budowlanej, przeżywa ślub córki Weroniki z Kao, a także bierze czynny udział w obronie wsi przeciwko mafii.

Seria 5Edytuj

Odkąd Paweł Kozioł stracił posadę wójta, Więcławski nie ma łatwego życia. Wszyscy, na czele z nową wójt, doskonale pamiętają jego korupcyjne układy z poprzednią władzą - niechęć Lucy doprowadza do tego, że Więcławski od początku jej kadencji nie wygrywa ani jednego przetargu. Załamany brakiem zleceń, przysiada się nawet do przysklepowej ławeczki, szukając pocieszenia przy puszce piwa - jednak gdy widzi to jego żona, robi mu awanturę.

Dostaje jedno zlecenie prywatne, od byłego wójta - choć nie ma zbytniej chęci współpracować z dawnym "wspólnikiem", godzi się na wyremontowanie budynku pod pierwszą aptekę w Wilkowyjach - pomysł biznesowy Kozioła.

Przetargi zaczyna wygrywać dopiero, gdy składa uroczystą przysięgę w kościele, że nigdy nie da łapówki. Po pierwszym wygranym przetargu z wdzięczności chce dać Lucy w prezencie perfumy, jednak ta stanowczo odmawia, gdyż dla niej nawet taka forma podziękowania jest rodzajem łapówki. Pani wójt każe mu w zamian zorganizować mecz koszykówki z udziałem wilkowyjskich chłopów. Więcławski z trudem namawia mężczyzn do wzięcia udziału w meczu, przekonuje ich dopiero obiecana nagroda dla zwycięzcy - skrzynka Mamrota, która zresztą była pomysłem Więcławskiego.

Seria 6Edytuj

Więcławski pomaga Lucy w zwalczaniu bezrobocia w Wilkowyjach. Przychodzi na spotkania z bezrobotnymi kobietami i próbuje pomóc. Bezrobotne zakładają spółdzielnię, w której Więcławski zostaje prezesem. Kiedy Polakowski rzuca pracę u Kozioła, Kusy obmyśla plan, gdzie zadaniem Więcławskiego jest zbudowanie nowej apteki w Wilkowyjach.

Więcławska z uwagi na swój stan zdrowia chce wyjechać z mężem na urlop. Więcławski początkowo niechętnie podchodzi do pomysłu żony, lecz w końcu zgadza się jechać z żoną do Hiszpanii, lecz obmyśla plan, w który angażuje Hadziukową, aby ta przekonała Więcławską, by zamiast niego zabrała ze sobą właśnie Celinę.

Seria 7Edytuj

Do firmy budowlanej Więcławskiego, z powodu kryzysu finansowego w rodzinie, postanawia wrócić Pietrek. Za namową żony biznesmen zgadza się przyjąć swojego dawnego pomocnika. Szybko jednak okazuje się, że Patryk wyszedł z wprawy - już podczas pierwszej roboty zmęczenie daje mu znać o sobie i składa wypowiedzenie.

Po aresztowaniu Lucy Więcławski staje się jednym z celów prokuratury. Będąc już w prokuraturze odmawia zeznawania w sprawie Lucy, dodając, że Lucy Wilska jest uczciwym człowiekiem. Po powrocie do domu zastaje puste mieszkanie. Jak się później okazuje Więcławska ukryła się u Hadziukowej z całym dobytkiem.

Seria 8Edytuj

Odpowiedzialny jest za stronę techniczną wilkowyjskiej atrakcji - Tramwaj konny.

Klaudia zauważa, że małżeństwo Więcławskich najwyraźniej się wypaliło. O swoich spostrzeżeniach mówi Krystynie, usilnie namawiając ją do rozpoczęcia wspólnie z mężem terapii. Więcławska nakłania męża, aby wziął udział w tym przedsięwzięciu, a gdy ten się opiera, najpierw próbuje wymóc na nim zgodę krzykiem, a gdy to nie działa – łzami. Więcławski zgadza się pójść na terapię. Nazajutrz małżonkowie spotykają się z Klaudią na zapleczu sklepu, bowiem Więcławski uznał, że to będzie najodpowiedniejsze miejsce. Klaudia tłumaczy mu różnice między psychiką kobiety i mężczyzny, a następnie pisze wytyczne na kartce i każe wieczorem punkt po punkcie je wypełnić. Więcławski wieczorem ściśle wypełnia przygotowane przez Klaudię wytyczne. Wszystko zapowiada się świetnie – po szampanie Więcławski prosi żonę do tańca, ta zrzuca z ramion peniuar, aby prezentować się bardziej seksownie… Niestety peniuar ów ląduje wprost na jednej z palących się świec, które Andrzej poustawiał nawet na krzesłach. I tak, zamiast płomieni uczuć, Więcławscy muszą gasić sypialnię. Okazuje się jednak, że mimo tej małej niedogodności, wzbudzona wcześniej namiętność nie zgasła i randka małżonków ostatecznie ma finał tam, gdzie powinna. Nazajutrz Więcławscy zachowują się jak para zakochanych nastolatków.

Więcławski dostaje od Senatora propozycję kandydowania do sejmu. Po namyśle i rozmowie z żoną przyjmuje propozycję Kozioła. Razem z innymi kandydatami oczekuje na wynik wyborów i kiedy PPU odnosi w wyborach duży sukces Więcławski dostaje od Pawła Kozioła propozycję objęcia stanowiska w "budowlance".

Razem z innymi mieszkańcami wsi, przychodzi pod dworek, gdzie prosi Lucy, aby nie opuszczała kraju.

Ranczo WilkowyjeEdytuj

731px-RanczoWilkowyje7

Na planie filmowym

Więcławski ma problem - do urzędu gminy wkracza kontrola z Izby Obrachunkowej w osobie Czerepacha, a dawny sekretarz uwziął się, by skompromitować Wójta i żadna łapówka nie wchodzi w grę. A jak wiadomo, Więcławski miał tajny układ z Wójtem i w najgorszym razie obaj mogą trafić za kratki. Kozioł zaprowadza biznesmena do lasu i przedstawia mu swój zbrodniczy plan - zabić Czerepacha poprzez przejechanie starym polonezem. Więcławski miałby za zadanie zadzwonić do kontrolera i donieść mu, że ukrył w lesie dokumenty obciążające zarządce gminy. Jednak ten nie chce mieć udziału w morderstwie i potajemnie donosi Księdzu o tych zamiarach. Proboszcz przybywa na miejsce i swoją obecnością udaremnia zabójczy plan, przez co Wójt wścieka się na nich obu i chce ich w zamian przejechać polonezem. Więcławski z Księdzem ledwo uciekają spod kół, a chwilę później ratują niedoszłego mordercę przed utopieniem się w bagnie.

CytatyEdytuj

  • "Kusy, gadaj gdzie betoniara, bo jak cię pieprzne, to się w kartoflach obudzisz!"
  • "O cholerka, taką w nocy zobaczyć to i zawału można dostać." - o Klaudii do wójta
  • "Takie nogi wozić autobusem to jest wykroczenie drogowe." - o Wioletce
  • Weronika:"Jestem w ciąży."
    Więcławski:"W czym?"
  • "Ja zawsze mówiłem, że pan doktor może i nie wygląda, ale mądry człowiek jest." - do Wezóła
  • "W głowie się nie mieści, żeby łapówki nie chciał. Przecież człowiek nie może tak zmienić się nagle... na niekorzyść!" - o Czerepachu (Ranczo Wilkowyje)

Cytaty o WięcławskimEdytuj

  • "Serce? Taki biznesmen to serce w banku pod pierwszy kredyt zastawia i po odbiór się nie zgłasza." - Kusy
  • "Nie dziwne, że dochód narodowy nie rośnie, jak przedsiębiorcy tępi jak obuch od siekiery!" - Wójt (Ranczo Wilkowyje)

Samochody WięcławskiegoEdytuj

  • Żuk
  • Volvo V40
  • VW Transporter
  • Toyota RAV4

CiekawostkiEdytuj

  • Znany jest numer telefonu (503 405 567) do firmy Więcławskiego, który widnieje na jego pomarańczowym Żuku.
  • Ma pistolet Colt M1911.

Zobacz teżEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Opowiada o tym Marysi w odc. Tchnienie Las Vegas
  2. wynika to z wypowiedzi Kusego, odc. Ksiądz z inicjatywą
Postacie - Ranczo
Ławeczkowicze
i ich żony
Drugoplanowe WezółowaBabkaPolakowskiDyrektorkaJagnaFrancescaMonikaMyćkoWargaczMarianekSzymekKasia
Epizodyczne DorotkaJasiekRysioMuniekZbyszekPółkotJerryMroczekBabcia LucyPaulStolarkiewiczBelgijkaZygmuntZbyszkoŁukasz BarańskiGufiZdrapekSchymallaCiotkaWeronikaKaoWojewodaGrażynavan der WellPręgaHryćkoWięcekWinieckiBąkIgnaczakBorczukBartkowiakKusibaToniRembikJulkaKlugeNotzekMarysiaSkinVitoKurawskiMazurPopieluchMartaBieżunWargaczowaMyćkowaZosiaMatka ZosiProfesorGumkoDzikiMatematykBiolożkaFizyczkaChemiczkaGeografkaHistorykBacułaZielińskiJędrzejGabrielskiKowalskiŁukasz (reżyser)Leśnik
Postacie - Ranczo Wilkowyje
Główne LucyKusyLouisWójtKsiądzCzerepach
Drugoplanowe DudaHalinaKlaudiaPietrekSolejukSolejukowaStachMichałowaHadziukHadziukowaPolicjantWioletkaWięcławskiWięcławskaWezółWezółowaEmanuel
Epizodyczne WitebskiLodziaDyrektorkaBabkaJasioMuniekHryćkoWięcekBąk

Więcej od Wikii

Losowa wiki