FANDOM

abp Wacław Sądecki
Biskup Wacław Sądecki
Biskup Sądecki
Miejsce zamieszkania Lublin
Stan cywilny obowiązuje go celibat
Wykształcenie wyższe (seminarium duchowne)
Zawód biskup ordynariusz Archidiecezji Lubelskiej, metropolita lubelski
Rodzina Siostra

Siostrzeniec

Pierwszy odcinek
Honor parafii (odc. 17)
Ostatni odcinek
Dominator (odc. 127)
Zobacz album postaci

Biskup Wacław[1] Sądecki (Wiktor Zborowski) - początkowo epizodyczna, później (od serii VII) drugoplanowa postać serialu Ranczo, biskup ordynariusz[2] archidiecezji lubelskiej[3]. Zaprzyjaźniony z proboszczem. Uprawia jogging i preferuje zdrowy styl życia.

Seria 1

Postać nie występuje.

Seria 2

Przyjeżdża do Wilkowyj, aby odpocząć i chce, żeby traktowano go jako zwykłego księdza, a nie biskupa. Jednak wszyscy w wiosce wiedzą o jego wizycie i starają się przy nim zachować powagę. Biskup jest z tego niezadowolony, jednak najbardziej irytuje go policjant Stasiek, który chodzi za nim krok w krok i go obserwuje. W końcu hierarcha traci cierpliwość i postanawia opuścić Wilkowyje, wcześniej wraz z księdzem paląc sporządzone przez Czerepacha teczki osobowe mieszkańców gminy, które Wójt przyniósł na plebanię w celu ich ukrycia.

Seria 3

Postać nie występuje, ale jest wspomniana przy kilku okazjach - kiedy proboszcz postanowił wyjechać na misję do Afryki, biskup nie udzielił mu zgody, ale w zamian przysłał mu do pomocy księdza Roberta, swojego osobistego sekretarza. Jak się okazało, decyzja biskupa miała głębszy sens, gdyż młody i niedoświadczony ksiądz Robert ewidentnie potrzebował pomocy ze strony starszego kapłana.

Seria 4-5

Postać nie występuje.

Seria 6

Przyjeżdża do Wilkowyj na plebanię wraz z księdzem Maciejem, który został przez niego wyznaczony na następcę księdza Roberta. Ma jednocześnie prośbę do proboszcza, by wskazał właściwą drogę młodemu wikaremu, który - zdaniem biskupa - poprzez zbytnie zgłębianie wiedzy religijnej mógł utracić prawdziwą wiarę.

Seria 7

W drugim odcinku VII serii przyjeżdża do niedomagającego księdza proboszcza. W tym samym dniu wyjeżdża i - jak sądzi Michałowa - szykuje awans księdzu proboszczowi.

Dzięki jego interwencji proboszcz i Kusy zostają zwolnieni z więzienia. Ma do proboszcza ogromne pretensje za wywołanie skandalu - jednak ku jego zdziwieniu, po powrocie do Wilkowyj parafianie witają księdza Piotra jak bohatera. Biskup załatwia Lucy zaprzyjaźnionego i bardzo dobrego adwokata.

W ostatnim odcinku chce namówić Michałową do pracy w kurii w roli jego osobistej gospodyni i powierniczki, jednak kobieta po namyśle odmawia.

Seria 8

Biskup Sądecki00.jpg

Na plebanii

Przyjeżdża do Wilkowyj z niespodzianką, którą okazuje się być powrót księdza Roberta do Wilkowyj.

Po raz kolejny przyjeżdża do wilkowyjskiej parafii, aby porozmawiać z Proboszczem na temat eksperymentu księdza Piotra odnośnie nauczania religii. Podczas rozmowy biskupa z proboszczem do akcji wkracza Michałowa. W sobie właściwy sposób naskakuje na biskupa i tonem nie znoszącym sprzeciwu wyjaśnia iż to, że innym proboszczom się nie chce angażować w sprawy parafian, nie może powodować związania rąk tym, którym się chce. W tej sytuacji biskup chce pozostać z Michałową sam na sam w jadalni, aby przedyskutować z nią ten problem. Biskup po rozmowie z gospodynią zmienia zdanie i pozwala księdzu Piotrowi kontynuować "rewolucję chrześcijańską", ale wyłącznie jako eksperyment w zakresie nauczania religii. Zapowiada, że pod koniec roku szkolnego przyjedzie z wizytacją i oceni efekty.

Wzywa do kurii Proboszcza na tajemniczą rozmowę. Przyjeżdża w ostatnim odcinku serii, aby podzielić się wspaniałą nowiną, jaką jest awans księdza proboszcza na biskupa pomocniczego.

Seria 9

Oprowadza nowo wyświęconego bpa Kozioła po kurii oraz przedstawia go z najbliższymi współpracownikami.

Kiedy dowiaduje się o stronie internetowej Michałowej przyjeżdża do Wilkowyj, aby poznać tajniki internetowego forum z bliżej strony. Po rozmowie z Piotrem Koziołem dochodzi do wniosku, że strona Michałowej będzie pod jego nadzorem i nie zostanie zamknięta.

Kiedy bp Kozioł przychodzi do niego z zamiarem zrezygnowania z funkcji biskupa, Wacław nie zgadza się na to, tłumacząc, że teraz na 100% przekonany jest, że dokonał dobrego wyboru, mianując Kozioła na biskupa pomocniczego.

Seria 10

Pojawia się kiedy Paweł Kozioł wraz z Czerepachem prosi go zachowanie neutralności w zbliżających się wyborach prezydenckich, na co abp. przystaje. Później mówi o swojej decyzji bp. Piotrowi Koziołowi.

Następnie występuje gdy ks. Maciej i ks. Robert proszą go na kolanach aby cofnął swe słowo, jednak ten jest nieugięty, później prosi o to Michałowa, co przynosi skutki. Informuje on o tym bp Piotra lecz później mu zakazuje

Dalej widzimy go jak dowiaduje się proteście bp. Kozioła a następnego dnia przyjeżdża do Wilkowyj gdzie przeprowadza rozmowę z mieszkańcami plebani i Michałową. Po debacie Prezesa PPU modli się razem z Piotem w postawie leżenia krzyżem.

Cytaty

  • "Mater Dei" (pol. Matko Boska)
  • "W zdrowym ciele zdrowy duch."
  • "Podsłuchuje? Moja też podsłuchuje." - do proboszcza o swojej gospodyni
  • "A może Michałowa zechciałaby mi zaparzyć zielonej herbaty?" - do Michałowej po obiedzie powitalnym
  • "Rozpanoszyły się te służby, nos wszędzie wtykają, a poskromić trudno."
  • "Młoda ta nasza demokracja jeszcze, młoda, niedojrzała."
  • "A na serach to ja się znam." - do Hadziukowej
  • "Oj, porwę Michałową księdzu, porwę i wywiozę, bo takiej kucharki to naprawdę ze świecą szukać!"
  • "Przedtem KGB, teraz CIA, teraz wam wszystko wolno, ale pamiętajcie, tutaj jest suwerenny, niepodległy kraj, a nie wasza kolonia!" - do Lucy
  • "Jak w stanie wojennym, wypisz, wymaluj!"
  • "Taka wiedza, z której nic dobrego wyniknąć by nie mogło, a pokusa, aby zło czynić ogromna." - do Wójta o teczkach osobowych
  • "Strachem szatan rządzi, a Pan Bóg – miłością."
  • "Zdolny, bestia." - o wikarym Macieju
  • "Szlifierz diamentów, istny szlifierz diamentów, a ta parafia szlifiernia Twoja." - do Proboszcza
  • "Aberracji ksiądz dostał? Czy jakiejś innej pomroczności jasnej?!" - do proboszcza po wizycie w prokuraturze
  • "No i Michałowa dała mi kosza."
  • "Nareszcie w mojej ulubionej parafii!" - o wilkowyjskiej parafii
  • "W Watykanie tak trzeba politykę uprawiać, żeby nikt nie mógł zarzucić, że się uprawia."
  • "Święty Franciszek sam przez armię pogan nie wahał się przejść, to ja się też Michałowej nie przestraszę. Chociaż Michałowa może i gorsza."
  • "Wiedza rzecz chwalebna, ale kiedy i jak jej użyć rzecz jeszcze chwalebniejsza."
  • "Niech mi tu ksiądz biskup papieża nie udaje"- do bp Kozioła
  • "Czy wy chcecie mnie do FURIII doprowadzić" - do Ks Macieja i Roberta gdy ci przed nim klękają

Ciekawostki

  • W serialu kuria, w której biskup posługuje, znajduje się w Lublinie. W rzeczywistości zaś dekanat radzyński, do którego należy wilkowyjska parafia, jest częścią diecezji siedleckiej.
  • Imię Biskupa (Wacław) poznajemy w odc.108 Gambit geniusza.

Zobacz też

Postacie

Inne

Przypisy

  1. odc.108 Gambit geniusza
  2. Odc. 105 Nowe wyzwania - bp Sądecki daje do zrozumienia bpowi Koziołowi, że wszyscy biskupi pomocniczy są pod jego jurysdykcją.
  3. W 91. odcinku Droga przez stos biskup wspomina, że Michałowa będzie pracować u niego w Lublinie.
Postacie
Ławeczkowicze
i ich żony
Zwierzęta Hot Dog

Więcej z Fandomu

Losowa wiki