FANDOM

Dworek Lucy
{{{imię}}}
Miejscowość Sokule
Adres Sokule 13
Współrzędne geograficzne 52°03'53.56"N

20°22'21.45"E

Postacie związane z obiektem Lucy Wilska, Kusy, Kinga, Dorotka, Babcia Lucy
Zobacz album obiektu
MapaPolskiSokule.JPG

Sokule na mapie. Kliknij, aby powiększyć

SokuleSat.GIF

Sokule z satelity. Kliknij, aby powiększyć

2515454.png

Dworek Lucy - Lucy Wilska dostała go w spadku po swojej babci. Przyjechała do Wilkowyj tylko po to, by go odremontować i sprzedać. Jego nowym właścicielem miał być wójt, który chciał przekazać go córce. Potem jednak postanowiła pozostać w Wilkowyjach na stałe.

Pomieszczenia

  • Korytarz
  • Salon
  • Kuchnia
  • Sypialnia
  • Pokój Kingi
  • Gabinet
  • Pracownia Kusego
  • Łazienka
  • Piwnica

Goście

W serialu

W filmie Ranczo Wilkowyje

W rzeczywistości

Historia i stan obecny

Dwór w Sokulach wybudowany został w pierwszej połowie XVIII wieku. W XIX wieku był własnością rodziny Lubieńskich, a następnie Sobańskich. Od 1930 roku należał do Józefa Gutkowskiego. W czasie II wojny światowej ukrywali się w nim żołnierze Armii Krajowej.

W roku 1988, od córki ostatniego właściciela, rezydencję odkupił Jerzy Petelicki. Do niedawna dworek posiadał nowsze dobudówki i wysunięty przedsionek umieszczony w elewacji frontowej. Dobudówki zostały jednak usunięte, a przedsionek zamieniono na portyk z pękatymi kolumnami toskańskimi.

Jest to budowla murowana z cegły i otynkowana, parterowa, wzniesiona na planie prostokąta, z mieszkalnym poddaszem, pokryta wysokim dachem czterospadowym z symetrycznie rozmieszczonymi oknami. Elewacja frontowa jest siedmioosiowa z jednoosiowym nowszym portykiem, który umieszczony jest w miejscu wcześniejszego zabudowanego przedsionka. Portyk wsparty jest na dwóch kolumnach toskańskich, zwieńczony półszczytem z zakopiańskim motywem promieniście rozchodzących się listew. Cały budynek skomponowany jest w duchu klasycyzmu z elementami stylu zakopiańskiego. Do dworu wiedzie stara aleja kasztanowa.

Dwór oraz jego wnętrza posłużyły za scenerię między innymi do filmu “Noce i dnie”, oraz popularnego serialu “Ranczo”. Obecnie obiekt jest własnością prywatną i nie jest udostępniony do zwiedzania.

Dojazd i zwiedzanie

Sokule, to wieś położona na terenie powiatu żyrardowskiego, na zachód od miasta. Można dojechać bezpośrednio z Żyrardowa (wyjazd ulicą Żeromskiego), bądź od drogi nr 50 (Żyrardów -Sochaczew). W Wiskitkach należy kierować się na Sokule.[1]

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki