FANDOM

ks. Robert
ksiądz Robert
ksiądz Robert, seria X
Miejsce zamieszkania przed pojawieniem się w serialu - Lublin,
serie 3-5 i od serii 8 - Wilkowyje - plebania, serie 6 i 7 - Rzym
Stan cywilny obowiązuje go celibat
Wykształcenie wyższe (seminarium duchowne i studia teologiczne)
Zawód przed akcją serialu - sekretarz osobisty Biskupa Sądeckiego, 3-5, 8 ksiądz wikariusz parafii Wilkowyje, od 9 proboszcz parafii Wilkowyje
Rodzina brak informacji
Pierwszy odcinek
Odsiecz (odc. 34)
Ostatni odcinek
Cuda, cuda ogłaszają (odc. 130)
Zobacz album postaci
Wikary.png
Wikary potępia Lucy i Kusego.png

ks. Robert (Bartłomiej Kasprzykowski) - postać drugoplanowa serialu Ranczo, wikary, a następnie proboszcz w wilkowyjskiej parafii. Pojawia się w serii III, gdy ksiądz proboszcz chce wyjechać na misję do Afryki. Pomiędzy V a VI serią wyjeżdża na studia do Rzymu. Na początku VIII serii wraca do Wilkowyj. W ostatnim odcinku VIII serii zostaje proboszczem parafii, w związku z awansem księdza Piotra na biskupa pomocniczego.

W pierwszych występach wikary daje się poznać jako pedant, człowiek skłonny do przesady, twardy, oschły. Odżywia się bardzo skromnie i nie pije alkoholu. Jest leworęczny. W parafii próbuje zrobić małą rewolucję, co odbija się niekorzystnie na społeczności Wilkowyj. Po tym, jak wierni wystąpili przeciw niemu, przeszedł wewnętrzną przemianę w całkiem innego, dobrego wikarego.

Przed akcją serialu

O wcześniejszych losach księdza Roberta niewiele wiadomo. Od dziecka panicznie brzydził się brudu, brak mu też było wrodzonego poczucia humoru. Był za to prymusem w szkole, o czym świadczy szóstka z chemii w liceum. Na wilkowyjską plebanię trafił prawdopodobnie niedługo po nauce w seminarium. Przez jakiś czas pracował w kurii w Lublinie i był osobistym sekretarzem biskupa Sądeckiego.

Seria 1-2

Postać nie występuje.

Seria 3

Ksiądz Robert pojawia się, gdy załamany proboszcz chce wyjechać na misję do Afryki. Daje się poznać jako oschły i pedantyczny człowiek. Ganił świeżo napotkanych parafian za ich złe uczynki, czym siał postrach we wsi. Miał jednak dwoje "sprzymierzeńców" - byli to: Klaudia, która się w nim zakochała, oraz Fabian Duda, chcący dzięki jego wsparciu zrobić rewolucję w urzędzie gminy i "wygryźć" urzędującego wójta.

Po tym, jak wierni wystąpili przeciwko niemu w kościele stając murem za Lucy i Kusym, przeszedł wewnętrzną przemianę i zrozumiał swoje błędy. Zaczął się angażować społecznie, a jego pierwszą inicjatywą było stworzenie biura pośrednictwa pracy na plebanii, dzięki któremu wielu mieszkańców Wilkowyj znalazło pracę za granicą.

Seria 4

Przez jego zbytni angaż w szukaniu pracy dla parafian, ksiądz proboszcz popada w depresję. Radzi wikaremu, aby bardziej zajął się życiem religijnym niż społecznym. Ten bierze sobie to do serca i przepytuje całą wilkowyjską społeczność z prawd wiary i Pisma Świętego. Denerwuje się przy tym, iż parafianie wykazują się niesłychaną niewiedzą. Ten problem został jednak rozwiązany, bowiem obaj księża zorganizowali nauki na Uniwersytecie Ludowym pt. Religia dla dorosłych.

Pytania księdza

Jednym z ciekawszych epizodów w tej serii było przepytywanie wilkowyjskich parafian przez księdza Roberta. Oto lista pytań:

  • Pytania na kartkówce:
    • Czym jest Dekalog?
    • Jak brzmi 4 przykazanie?
  • Do Wezółowej:
    • Czy dusza nieśmiertelna jest dowodem na istnienie Trójcy Świętej? (odpowiedź Wezółowej: tak, prawidłowa: nie)
    • Kim był Samuel? (odpowiedź Wezółowej: królem Izraela, prawidłowa: prorokiem)
  • Do Joli i Więcławskiej:
    • Bliźniacy w Biblii to Piotr i Paweł czy Jakub i Ezaw? (odpowiedź Joli: Piotr i Paweł, poprawna: Jakub i Ezaw)
    • Wymienić Ewangelistów (Jola z Więcławską wymieniły tylko Marka i Łukasza, prawidłowa odpowiedź - Mateusz, Marek, Łukasz i Jan)
  • Do Solejukowej i Stacha Japycza:
    • Jakiego pochodzenia była Matka Boska (i Jezus Chrystus?) (Solejukowa odpowiedziała, że polskiego, poprawnie: była Żydówką)

Seria 5

Przez swoją wielką dobroć rozdaje wszystkim biednym finanse parafii, przez co doprowadza ją na skraj bankructwa.

Kiedy Czerepach postanawia powiększyć asortyment prowadzonej przez siebie i Wójta apteki o wodę ze świętych źródełek, wikary podsuwa mu pomysł, by sprzedawać również cudowne medaliki i wizerunki świętych (które miałyby być święcone w kościele).

Gdy dowiaduje się, że ateistka Kinga bardzo dobrze zna Pismo Święte, postanawia się z nią zaprzyjaźnić - gdyż "grzech by było taki potencjał zmarnować". Odbywa długą rozmowę z matką Kingi, gdy ta chce ją zabrać do siebie z powrotem. Ta rozmowa sama w sobie niczego do sprawy nie wnosi (ksiądz Robert jest lekko załamany brakiem skutku swoich działań), ale po niej matka Kingi decyduje się na otwartą i szczerą rozmowę z córką, po której wreszcie ulega i godzi się, by Kinga dalej mieszkała u Kusego i Lucy.

Seria 6-7

Postać nie występuje. Na początku serii dowiadujemy się, że za sprawą decyzji kurii, ksiądz Robert wyjechał na studia do Rzymu. Fakt ten zmartwił proboszcza oraz Michałową, którzy byli przyzwyczajeni do wikarego. Wkrótce na jego miejsce biskup Sądecki przysyła następcę - młodego i niedoświadczonego księdza Macieja.

Seria 8

Ksiądz Robert wraca z Rzymu do Wilkowyj. Okazuje się, że będąc w Watykanie wdał się w politykę, co niestety czynił mało dyskretnie i trzeba go było stamtąd odwołać.

Powrót wikarego wprowadza wiele zamieszania w życie wilkowyjskiej parafii. Jego powrót nie cieszy księdza Macieja. Obaj wikarzy na każdym kroku dogryzają sobie, aż w końcu dochodzi do większej awantury, na którą natychmiast reaguje Proboszcz, który stanowczo kończy spory wilkowyjskich wikarych. Zarówno ksiądz Robert, jak i ksiądz Maciej przyswoili słowa księdza Proboszcza, lecz w dalszym ciągu nie godzą się. Z pomocą przychodzi Michałowa, która swoimi, skutecznymi sposobami doprowadza wikarych do prawdziwej zgody.

Kiedy Proboszcz wpada na pomysł praktycznego nauczenia wilkowyjskich dzieci miłości do bliźniego, ksiądz Robert pomaga w tej "religijnej rewolucji". Razem z księdzem Maciejem i dziećmi pomagają mieszkańcom wsi w codziennych porządkach. Pomaga również wilkowyjskim dzieciom w odrabianiu lekcji.

Kiedy księża zostają poinformowani przez Michałową o nietypowej wymianie małżeńskiej Hadziuków i Solejuków, poproszony przez Proboszcza idzie do domu Hadziuków. Celem jego wizyty jest dogłębniejsze wyjaśnienie sprawy, lecz wizyta wikarego zbacza na inny tor, kiedy Hadziuk i Solejuk raczą go nalewką świętej pamięci tatusia. Ksiądz Robert wypiwszy kilka kieliszków nalewki czuje się "nie najlepiej". Chwiejnym krokiem wraca na plebanię, gdzie akurat przebywa Biskup Sądecki. Nie najlepiej wyglądającego księdza Roberta spotyka ksiądz Maciej, który zabiera go w bezpieczne miejsce. Ową sytuację zauważa Proboszcz, który nie jest zadowolony z takiego obrotu sprawy.

Kiedy terapia małżeńska Hadziuków i Solejuków zbacza z właściwego toru i Hadziuk wraz z Solejukiem traktowani są jako zaginieni, pomaga ich odnaleźć. Razem z księdzem Maciejem i Staśkiem udaje się do domu Hadziuków, aby przesłuchać żony zaginionych. Na miejscu znajduje ukryte pełne butelki wina, co jest dowodem, że Hadziukowa i Solejukowa mają coś wspólnego z zaginięciem swoich mężów. Razem z księdzem Maciejem wpada na pomysł, że kobiety nie mogły ukryć ciał daleko od domu. Wikarzy razem z Francescą udają się na miejsce i w ogórku Hadziukowej znajdują świeżo zakopany dół. Wikarzy biorą łopaty do rąk i odkopują dół, znajdując nie domniemanych zaginionych, lecz aparaturę Hadziuka do pędzenia bimbru. Zaginieni mężczyźni zjawiają się na plebani, gdzie wikarzy i proboszcz zadają im pokutę - leżenie krzyżem w kościele przez całą noc.

Razem z księdzem Maciejem wpada na pomysł założenia na plebani telefonu zaufania. Proboszcz pochwala pomysł wikarych, lecz jak się później okazuje w praktyce, owy telefon zaufania nie spełnia swojej roli.

Kiedy Proboszcz dostaje awans na biskupa pomocniczego, Biskup Sądecki postanawia, że nowym proboszczem wilkowyjskiej parafii będzie właśnie ksiądz Robert, którego taka decyzja ekscelencji bardzo zaskakuje.

Seria 9

Cytaty

  • "O, a to jest już szczyt wszystkiego - IV przykazanie w wykonaniu niejakiego Milińczuka Heńka - proszę bardzo: «Chrzcij ojca swego i matkę swoją». Chrzcij!!!" - do Proboszcza
  • "Panie Solejuk na miłość boską, bo ja zaraz zwariuję. Pańscy koledzy wzięli się do roboty to jest zasługa, a nie grzech to po pierwsze. Po drugie jak przestaniesz pić to pan będziesz zdrowszy. A po trzecie psiakrew, weź się pan w końcu do roboty darmozjadzie jeden, zamiast całe życie na tej ławce marnować. I przepraszam bardzo, że się uniosłem." - do Solejuka siedzącego samotnie na ławeczce
  • "Kobieta z papierosem... I nie wstyd pani?!" - do Więcławskiej
  • "Już ja widzę, co tu jest już ja widzę, dziecko by się domyśliło" - do Wioletki
  • "Przecież oni nawet nie wiedzą, w co wierzą!"
  • "Wdowi grosz to jest najcenniejszy pieniądz jaki może być"
  • "Wiesz jak Biskup uwielbia niespodzianki. Albo będzie chciał awansować Proboszcza, albo mnie, albo ciebie, albo z Michałowej kardynała uczynić"
  • "Nalewka śp. tatusia, nie mogłem odmówić. Praktycznie czysty spirytus. Jak ja się skupiłem, żeby przez wieś prosto przejść" - pijany do ks. Macieja

Cytaty o wikarym Robercie

  • "Ksiądz jak tutaj przybył to zupełny ortodoks, a dzisiaj skrajny liberał" - Proboszcz
  • "Oż, żmija czarna!" - Wójt

Zobacz też

Postacie

Inne

Postacie
Ławeczkowicze
i ich żony
Zwierzęta Hot Dog

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Ksiądz Robert

Więcej z Fandomu

Losowa wiki