FANDOM

Wiesława Oleś
S1 DVD3 (25)
Dyrektorka Wiesława Oleś
Miejsce zamieszkania Wilkowyje
Stan cywilny mężatka (z N.N.)
Wykształcenie wyższe (ukończone studia pedagogiczne)
Zawód nauczycielka matematyki i WOSu, dyrektor szkoły, w 5 - przewodnicząca Rady Gminy, potem radna, od ostatniego odcinka VIII serii - poseł PPU, od 9 - wiceminister edukacji narodowej
Rodzina mąż N.N., dwójka synów N.N.
Pierwszy odcinek
Goście z zaświatów (odc. 2)
Ostatni odcinek
Cuda, cuda ogłaszają (odc. 130)
Zobacz album postaci

Wiesława Oleś, Dyrektorka (Ewa Kuryło) - drugoplanowa postać serialu Ranczo i epizodyczna w filmie Ranczo Wilkowyje, dyrektorka miejscowej szkoły i nauczycielka matematyki[1] oraz wiedzy o społeczeństwie[2].

Przed akcją serialu

Dyrektorka, jak większość nauczycieli, jest po studiach pedagogicznych. Ma dwudziestoletni staż pedagogiczny, jednak nie wiadomo od jak dawna pracuje w wilkowyjskiej placówce ani też od kiedy jest jej kierowniczką. Wiadomo natomiast, że od zawsze bała się wójta Kozioła i była mu uległa.

Pewnego razu miała zatarg z Czerepachem , ówczesnym sekretarzem gminy - zarzuciła mu, że wchodzi w jej kompetencje. Sekretarz zemścił się, donosząc wójtowi, jakoby dyrektorka nazwała go "spasionym czerwonym pająkiem". Kozioł się wściekł i od razu ją zwolnił. Kobieta wiedząc, że tylko Czerepach może odkręcić sytuację, przeprosiła go i przyniosła mu kwiaty i koniak. Wtedy Arkadiusz ujął się za nią, ostrzegając wójta, że dyrektorka ma kuzyna w urzędzie wojewódzkim - co było oczywiście nieprawdą, ale Paweł nie mógł tego sprawdzić i przyjął ją z powrotem na stanowisko.

Seria 1

326565 6
423414 370859156266239 189104267775063 1413271 60008232 n

Dyrektorka Szkoły i Lucy

Dyrektorka bardzo chce, aby Lucy zaczęła uczyć dzieci angielskiego w szkole. Wójt jednak nie zgadza się na to. Wezwana przez Michałową na plebanię bierze udział w zebraniu, gdzie tematem jest dożywianie miejscowych dzieci. Kiedy Lucy zaczyna uczyć języka angielskiego w salce katechetycznej dyrektorka przychodzi i tłumaczy jej, że nie mogła jej zatrudnić bez pozwolenia wójta, pyta się czy może zapisać swoje dzieci na angielski. Prowadzi wraz z Lucy, Wezółową i Proboszczem spotkanie na temat antykoncepcji. Bierze udział w tajnej naradzie komitetu wyborczego przeciwko wójtowi w domu Lucy.

Seria 2

Uczestniczy w imprezie urodzinowej, na której dochodzi do fałszywego pogodzenia się Wójta i Proboszcza. Bierze udział w zebraniu z powodu przyjazdu Biskupa do Wilkowyj. Kiedy Biskup przechodzi obok szkoły, ku uciesze Biskupa śpiewa z uczniami utwór My, Pierwsza Brygada.

Seria 3

Bierze udział w audycji Tomasza Witebskiego pt. "Zrozumieć kobietę". Prosi panią Lucy o pomoc w nauczaniu dzieci w szkole. W efekcie udaje się im zdobyć czwarte miejsce w województwie na testach. Obecna jest na weselu Michałowej z Stachem, upita i ogromnie szczęśliwa z powodu sukcesu swoich uczniów.

Seria 4

Uid f8f7d8ee34d38355870f7c076d301a4d1299274433190 width 600 play 0 pos 0 gs 0

Strajk służby zdrowia i oświaty

Każe uczniom pomóc Lucy w montowaniu komputerów dla gminy. Obiecuje uczniom, że który zespół zmontuje jak najwięcej komputerów, na koniec roku z informatyki otrzyma ocenę celującą. Przychodzi z Więcławską i Hadziukową w delegacji do księdza proboszcza z prośbą, aby porozmawiał z wikarym na temat przepytywania mieszkańców z wiary. Staje po stronie Lucy, gdy Wójt oskarża ją o kradzież pieniędzy za komputery. Bierze udział w strajku o podwyższenie płac w miejscowej oświacie.

Seria 5

Przez pewien czas jest przewodniczącą rady gminy. Po tym, jak przewodniczącym radny gminy zostaje Paweł Kozioł zostaje już tylko radną. Prowadzi z Lucy i Haliną na koniec mszy raz w miesiącu krótką pogadankę na temat spraw Gminy Wilkowyje. Udostępnia Lucy sale gimnastyczną na chińską gimnastykę zdrowotną dla kobiet, sama bierze w niej udział. Podczas gier sportowych mężczyzn obserwuje grę wraz z doktorem Wezółem i Lucy. Bierze udział w głosowaniu na przewodniczącego rady parafialnej, w którym wygrywa Czerepach.

Seria 6

429698 371599902858831 189104267775063 1415344 1325141098 n

Dyrektorka i Księża

Po wysłuchaniu audycji Kingi, która obnaża prawdę o polskim szkolnictwie, dyrektorka jest oburzona i obrażona na dziewczynę. Pierwszy raz w swojej karierze zaczyna się bać nowego pokolenia. Solejukowa, dzięki pomocy Klaudii, Kingi i dyrektorki, zdaje eksternistycznie maturę. Później nauczycielka godzi się na wprowadzenie do wilkowyjskiej szkoły innowacji oświatowych, inspirowanych m.in. przez Kusego i córkę jego szwagierki. Niestety, wobec nagłośnienia reform przez Senatora i Czerepacha, szkole zostaje przydzielony surowy kontroler. Dyrektorka zwołuje zebranie, ale nauczyciele nie chcą wracać do starego programu. Następnie załamuje się, a pocieszenia szuka w alkoholu. W obawie o rychłą utratę pracy, kobieta prosi Więcławską o etat w jej sklepie. Wobec szczęśliwego zbiegu okoliczności, Wiesława Oleś zostaje nagrodzona załatwionym przez senatora Kozioła medalem Komisji Edukacji Narodowej za wprowadzenie reform i innowacji do szkolnictwa. Dzięki temu wyróżnieniu kobieta zostaje na stanowisku, a kontroler nie stwierdza nieprawidłowości i gratuluje jej.

Seria 7

Dyrektorka szkoły pomaga rozprawić się z Czerepachem, który w furii każe zdejmować krzyże z miejsc publicznych. Bierze udział w naradzie w Urzędzie Gminy przeciw odejściu pani Lucy. Żegna Francescę i Witebskiego, którzy wyjeżdżają do Włoch, gdzie Francesca chce urodzić. Gratuluje Joli i Pietrkowi, kiedy Tomasz przekazuje im swoją telewizję internetową. Pewnego dnia przychodzi do szkoły Pietrek i pyta się czy by nie mógł np. muzyki w szkole uczyć, lecz Dyrektorka mówi żeby w szkole uczyć to wykształcenie wyższe trzeba mieć i odmawia.

Seria 8

Kiedy Proboszcz postanowił praktycznie nauczyć miejscowe dzieci miłości do bliźniego, Wiesława niepokoi się co na ten pomysł księdza powiedzą jej przełożeni. Dyrektorka obecna jest na spotkaniu w biurze Senatora, gdzie Senator proponuje jej miejsce na liście do sejmu. Wiesława zgadza się kandydować i po udanych wyborach dla PPU Kozioł proponuje jej stanowisko ministra oświaty. Razem z innymi mieszkańcami wsi przychodzi do Lucy i prosi ją, aby nie opuszczała Wilkowyj.

Seria 9

Ranczo Wilkowyje

Podczas zakupów w sklepie razem z Więcławską, Wezółową, Solejukową i Hadziukową zachwyca się byłym mężem Lucy - Louisem. Potem, podczas kuracji kosmetycznej Solejukowej, przychodzi z zakupioną dla niej suknią.

Cytaty

  • "Nauczycielka angielskiego prosto z Ameryki, no cud oświatowy po prostu!" - do Lucy
  • "A kto uklęknie, albo gapić się będzie, to takie pały ze sprawowania postawię, że się nie pozbieracie!" - do dzieci, w czasie wizyty biskupa incognito.
  • "Panie Czerepachu kochany, niech pan ratuje!" - gdy Wójt ją zwolnił za rzekome obrażanie go (wypowiedź przytoczona przez Czerepacha)
  • "Z RIO za nadgorliwość go przenieśli do oświaty??? Rozumie pani? To tak jakby z Legii Cudzoziemskiej za brutalność..." - do nauczycielki biologii o inspektorze Bieżunie
  • "Pani Wójtowo, ta nauczycielka to skarb." - do Haliny Kozioł o Lucy
  • "Ale że angielskiego dzieci uczyć będzie, to chyba dobrze." - do Michałowej, Więcławskiej i Wójtowej
  • "Kocham księdza." - do Proboszcza, jak przyszły wyniki testów gimnazjalnych
  • "Więcek, bo ja cię zaraz kopnę." - do chłopaka
  • "Tak na pewno mnie pochwali, że się nie pozbieram." - do Kusego o rewolucji oświatowej
  • "Proszę mnie nie dotykać, ja nie kocham pana." - pijana, do Kusego
  • "Koniec, finito, mogiła." - do Kusego na pytanie co się dzieje
  • "Dał mi to żeby mnie dobić." - do Kusego o wynikach raportu
  • "Ale ta nasza misja to prosta droga do dymisji." - do Tadeusza
  • "Oczywiście, że biorę, tylko wie pani, że tam gdzie drwala rąbią tam i pani może oberwać." - do nauczycielki biologii
  • "Dziękuję, z całego serca dziękuję, że takie grono jak państwo dostałam." - do biolożki i Witebskiego
  • "Zabiję tego Kusego jak go tylko dorwę, zatłukę na miejscu!" - do księży
  • "Solidarna budżetówka - w jedności siła." - do Witebskiego
  • "Jak urwą, pan przyjdzie z takimi obrażeniami, doktor przyjmuje." - do mężczyzny, który przyszedł do dra Wezóła
  • "A pan Czerepach co, na przeszpiegi?" - do Czerepacha
  • "Ja matematyki w szkole uczę, to do ośmiu potrafię policzyć." - w trakcie Rady, na zarzut, że nie wiadomo, czy jest kworum, skoro nie sprawdzono listy obecności
  • "Z nauczycielami tak samo jest, po studiach taki przyjdzie i od razu całą szkołę do góry nogami chce wywrócić, dopiero ze stażem opamiętanie przychodzi." - do Wezółowej i Więcławskiej o ks. Robercie
  • "Im więcej informacji ma, tym władza jego większa." - do Doroty Wezół i Krystyny Więcławskiej o wikarym Robercie
  • "Ty, anarchistka, pedagoga z dwudziestoletnim stażem wykrętów nie ucz." - do Kingi
  • "Czerepach do szkoły przyszedł i jak w moim gabinecie na ścianie zobaczył krzyżyk, to po prostu oszalał." - do Michałowej, Więcławskiej i Solejukowej
  • "Jak mi w ręku ten jego tupecik został to tak się wystraszyłam, jakbym myszy dotknęła." - do kobiet na plebanii o Czerepachu

Ciekawostki

L8ors
  • W życiu prywatnym Ewa Kuryło (dyrektorka) jest żoną aktora Piotra Pręgowskiego, który w Ranczu gra rolę Patryka Pietrka.
  • Imię i nazwisko dyrektorki poznajemy dopiero w ostatnim odcinku VI serii.
  • W serialu istnieją pewne wątki, które wskazują na to, że dyrektorka może mieć problem z alkoholem - reakcją dyrektorki np. na dobre wyniki egzaminu gimnazjalnego w wilkowyjskim gimnazjum czy na wstępny raport Bieżuna jest upojenie się alkoholem.

Zobacz też

Postacie

Inne

Przypisy

  1. odc. 53 Msza obywatelska
  2. odc. 128 Klauzula sumienia
Postacie
Ławeczkowicze
i ich żony
Zwierzęta Hot Dog
Postacie - Ranczo Wilkowyje
Główne LucyKusyLouisWójtKsiądzCzerepach
Drugoplanowe DudaHalinaKlaudiaPietrekSolejukSolejukowaStachMichałowaHadziukHadziukowaPolicjantWioletkaWięcławskiWięcławskaWezółWezółowaEmanuel
Epizodyczne WitebskiLodziaDyrektorkaBabkaJasioMuniekHryćkoWięcekBąk

Więcej z Fandomu

Losowa wiki