FANDOM

Artykuł wymaga rozbudowy. Pomóż nam, ulepszając go.

Wydarzenia polityczne w Ranczu obecne są w serialu od początku jego istnienia. W tzw. RANCZU I wątki polityczne skupiają się na wydarzeniach dotyczących lokalnej społeczności wilkowyjskiej, a głównymi bohaterami tego wątku są: ówczesny wójt Paweł Kozioł, sekretarz gminy, a później wicewójt Arkadiusz Czerepach oraz sekretarz gminy Fabian Duda. W wydarzenia polityczne zaangażowane są również osoby zarówno blisko związane z otoczeniem wójta, jak i postronne, czyli: ks. proboszcz Piotr Kozioł, Tomasz Witebski, Leokadia Paciorek, Lucy Wilska.

W RANCZU II polityka nabrała skali najpierw wojewódzkiej, a potem ogólnopolskiej, wraz z wyborem Pawła Kozioła na senatora RP oraz wraz z powstaniem Polskiej Partii Uczciwości. Szerzej niż w seriach I-IV zostały ukazane potyczki na szczeblu gminnym, a nie tylko wiejskim. W wydarzeniach politycznych od serii V biorą udział zupełnie nowe postacie, jak miejscowi wilkowyjanie: Solejuk, Wargacz czy Myćko oraz ważni gracze polityczni w osobie Mazura, Kurawskiego czy Kowalskiego.

Seria I

W serii I najważniejszymi wydarzeniami politycznymi są:

Wójt został uprzedzony o niespodziewanej wizytacji z UE dzięki pewnemu zaprzyjaźnionemu staroście. Świadomy licznych uchybień i malwersacji w gminie, spanikowany, upił się Smorodinówką przygotowaną przez Czerepacha specjalnie dla gości z Unii. Aby zapobiec kompromitacji, pijany Kozioł został zamknięty w jednym z pomieszczeń w Urzędzie Gminy, a rolę wójta zgodził się odegrać proboszcz. W skład komitetu powitalnego weszli również: Lucy, jako tłumaczka, Kusy i Czerepach oraz witająca gości chlebem i solą Kasia Solejuk. Na szczęście kontrola przebiegła w bardzo przyjaznej atmosferze.

  • w odc. 13 Wielkie wybory: organizacja ruchu oporu przeciwko obecnemu wójtowi oraz wystawienie fałszywej kandydatki na wójta w osobie Lucy, aby wymóc na nim dotrzymanie obietnic wyborczych.

Seria II

W serii II wydarzenia polityczne mają charakter wyłącznie lokalny:

  • najważniejszym wydarzeniem związanym z wilkowyjską polityką był konflikt na linii Paweł Kozioł - Arkadiusz Czerepach, trwający od odc. 14 Sztuka i władza do odc. 18. Europejski kandydat, zakończony wysłaniem sekretarza gminy na szkolenie do Brukseli.
  • w odc. 21 Jesienna burza ma miejsce konkurs na stanowisko sekretarza gminy Wilkowyje, ogłoszony przez wójta. Fabian Duda, nie widząc dla siebie żadnych szans, donosi do województwa, że jego przełożony sfałszował konkurs. Kozioł dowiaduje się o donosie podwładnego, jednak działa sprytnie i kieruje konkursem tak, aby Duda wygrał. Wójt zapewnia sobie tym bezwzględne posłuszeństwo Fabiana oraz bezpieczeństwo, ponieważ donos młodego urzędnika się nie potwierdza.

Seria III

W 3 sezonie jesteśmy świadkami takich wydarzeń politycznych, jak:

Wszelkie działania terrorystyczne, których pomysłodawcami i wykonawcami byli Ławeczkowicze, były wymierzone w wójta, z racji jego opieszałości w podjęciu decyzji o odbudowie knajpy. Kozioł sam był za jej obudową, ale wystraszony petycją protestacyjną, której inicjatorką była Michałowa, nie chciał brać takiej decyzji na siebie. Ostatecznie zwołana została rada, która zdecydowała o odbudowie knajpy w innej lokalizacji i pod szyldem U Japycza.

  • w odc. 38 Złoty deszcz Paweł Kozioł dostaje nagrodę w wysokości 15 milionów Euro za najlepszą absorpcję funduszy unijnych w województwie.

Seria IV

Wydarzeniem politycznym, przewodzącym całej akcji w tym sezonie, są wybory na wójta gminy Wilkowyje, odbywające się w ostatnim odcinku IV serii, Zemsta i wybaczenie. Wybory poprzedzone zostały brutalną i nieuczciwą ze strony sztabu Kozioła kampanią wyborczą.

  • w odc. 42 Śluby i rozstania Arkadiusz Czerepach składa obecnemu wójtowi propozycję współpracy w celu zapewnienia Koziołowi III kadencji na stanowisku wójta gminy. Paweł na początku niechętny temu pomysłowi, później zgadza się na współpracę ze swoim niedawnym wrogiem.
  • w odc. 43 Agent Czerepach przedstawia Koziołowi swoją wizję kampanii wyborczej, odwiedza też proboszcza, bezskutecznie nakłaniając go do poparcia brata bliźniaka.
  • w odc. 44 Polityka i czary ks. Piotr przedstawia Lucy pomysł, aby ta startowała w wyborach na wójta, tym razem na poważnie.
  • w odc. 45 Wymiana międzypokoleniowa wątek wyborów schodzi na drugi plan, a u Kozioła pojawia się problem, jaki prezent dać na urodziny wojewodzie. Z tej politycznej opresji ratuje go niespodziewanie nowy chłopak Klaudii, behawiorysta Łukasz Barański.
  • w odc. 46 Dzieci śmieci następuje kluczowe dla późniejszego rozwoju wydarzeń politycznych przekazanie przez Lucy na ręce Czerepacha pewnej kwoty za komputery w ramach akcji Internet pod strzechy.
  • w odc. 47 W samo popołudnie, gdy do Wilkowyj przyjeżdża mafia, Kozioł, w trosce o swój image, postanawia przyznać policjantowi Staśkowi medal Zasłużony dla gminy Wilkowyje za brawurowe ujęcie gangsterów
  • w odc. 48 Bohaterski strajk Wilkowyje stają przed kolejnym poważnym wydarzeniem politycznym, ponieważ strajk rozpoczyna tzw. budżetówka, chcąca wymusić na wójcie podwyżki płac. Czerepach, widząc w tym możliwość zwiększenia poparcia dla Kozioła, wymusza na swoim przełożonym wydanie 70 tysięcy złotych na podwyżki dla oświaty i służby zdrowia.
  • w odc. 49 Debata rozpoczyna się ostra i nieuczciwa kampania wyborcza. Podczas debaty pomiędzy Koziołem a Lucy, urzędujący wójt oskarża Amerykankę o kradzież pieniędzy za komputery, zebranych od mieszkańców Wilkowyj. Po kłamliwym oskarżeniu do akcji wkracza Babka, która odgrywa się na wójcie różnymi magicznymi sztuczkami. Wojna trwa także w Internecie, falę krytyki przeciwko Amerykance szerzy sztab w osobie Czerepacha, Dudy i Lodzi, natomiast falę poparcia organizuje Kusy.
  • w odc. 50 Kontratak Czerepach poddaje pomysł nakręcenia spotów reklamowych, na co Kozioł chętnie przystaje. Spoty polegają nie na przedstawieniu dokonań obecnego wójta, lecz na bezczelnym ataku na Lucy. Ta ogłasza w telewizji internetowej, że pieniędzy za komputery sobie nie przywłaszczyła.
  • w odc. 51 Fałszerze uczuć Arkadiusz doprowadza do fałszywej ze strony wójta zgody z bratem bliźniakiem, księdzem Piotrem, co ma zapewnić poparcie wyborców i pozbycie się uciążliwej ciotki Koziołów.
  • w ostatnim, 52 odcinku Zemsta i wybaczenie dochodzi do kulminacji emocji i rozwiązania wątków oraz, co najważniejsze, do wyborów. Lodzia ogłasza w kościele, że Lucy Wilska jest niewinna, co ostatecznie przechyla szalę zwycięstwa na stronę Amerykanki. Wieczorem, przed Urzędem Gminy Wilkowyje Duda ogłasza, że Lucy została wybrana na wójta gminy.

Seria V

W serii V wydarzeń stricte politycznych jest mało, jednakże jedno z nich - wybór Kozioła na senatora RP - otwiera zarówno przed bohaterami, jak i przed widzami nowy świat wielkiej, ogólnopolskiej polityki.

  • w odc. 53 Msza obywatelska gmina Wilkowyje otrzymuje tytuł najbardziej gospodarnej gminy roku. Po odebraniu z rąk wojewody dyplomu Lucy Wilska przyjmuje liczne gratulacje, jednak jej radość zostaje przytłumiona, gdy naczelnik Bieżun z Regionalnej Izby Obrachunkowej wręcza jej pokaźną teczkę zawierającą liczne anonimowe donosy.
  • w odc. 55 Wielki powrót były wójt, Paweł Kozioł, zostaje wybrany na radnego gminy Wilkowyje, a w odc. 56 Amerykańska baza zostaje wybrany na stanowisko przewodniczącego rady gminy.
  • w odc. 57 Człowiek z Rio gminę wizytuje naczelnik Bieżun, ten sam, który w pierwszym odcinku serii V wręczył Lucy plik anonimowych donosów. Przypadkowy zbieg okoliczności sprawia, że Bieżun skraca swoją delegację i wyjeżdża z Wilkowyj przed zapowiedzianym końcem kontroli.
  • w odc. 62 Przymus rekreacji były radny Myćko zgłasza wniosek o referendum w sprawie odwołania Wilskiej ze stanowiska wójta.
  • w odc. 63 Przewroty kopernikańskie Paweł Kozioł wyjawia swój nowy plan polityczny Czerepachowi, jednakże widzowie nie zapoznają się z nim.
  • dopiero w odc. 64 Nad Solejuków i Wargaczów domem Arkadiusz Czerepach oznajmia na niedzielnej mszy, że Kozioł będzie kandydował na senatora RP
  • w odc. 65 Pakt z czartem Lucy Wilska wygrywa referendum w sprawie jej odwołania, dzięki czemu pozostaje na swoim stanowisku, a były wójt zostaje wybrany na senatora.

Seria VI

do uzupełnienia

Seria VII

do uzupełnienia

Seria VIII

do uzupełnienia

Więcej z Fandomu

Losowa wiki